Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Pliki te nie są przekazywane innym podmiotom w celu ich wykorzystania. Rozumiem

Sekcja Szermiercza
Międzyszkolnego Klubu Sportowego
Pałac Młodzieży Tarnów

Szermierka sportowa

ZASADY PROWADZENIA WALKI SPORTOWEJ

W szermierce rozgrywa się zawody drużynowe oraz indywidualne. Czas walki w zawodach indywidualnych wynosi trzy razy po trzy minuty, a w zawodach drućynowych max cztery minuty. Walka jest prowadzona przez jednego sędziego, który posługuje się odpowiednimi gestami oraz komendami. Uniwersalnym językiem prowadzenia walki przez sędziego w zawodach miedzynarodowych, jest język francuski. Podstawowe komendy:

  • en garde (postawa szermiercza),
  • prets (gotowi), pretes (gotowe),
  • allez (naprzód),
  • halte (stój),
  • touche (trafiony),
  • touchee (trafiona).

Polem walki jest plansza o długości 14 m (wybieg - 1,5-2,0 m; pole ostrzegawcze - 2,0 m). Lampy zielona i czerwona oznajmia o trafieniu w ważne pole, lampy białe (tylko we florecie) oznajmiają o trafieniu w pole nieważne

BUDOWA BIAŁEJ BRONI SPORTOWEJ

Właściwie wszystkie trzy rodzaje broni składają się z czterech podstawowych części. Są to (od strony lewej):

  • nakrętka,
  • rękojeść (prosta - typ francuski, anatomiczna - typ belgijski),
  • kosz (tzw.garda),
  • brzeszczot (tzw. klinga).
budowa_broni

Różnica między nimi polega na odmiennych kształtach i wymiarach poszczególnych części składowych.
Koniec broni treningowej jest spłaszczona, natomiast broń turniejowa (oprócz szabli) zakończona jest przyciskiem (tzw. punta), który przy zadaniu trafienia zostaje wciśnięty i przy pomocy przewodów poprowadzonych w klindze impuls elektryczny przekazywany jest do urządzenia rejestrującego (tzw. aparatu szermierczego).

 

RODZAJE BIAŁEJ BRONI SPORTOWEJ

rodzaje broni

FLORET - waży około 500 gramów (0,5 kg) i ma 110 cm (1,1m) długości. Ważnym polem trafienia jest cały tułów, odziany w kamizelkę metalizowaną. Nie zalicza się trafień w maskę, nogi czy ręce. Floret jest bronią kolną. Trafienia zadaje się pchnięciem, umieszczając koniec broni (puntę) w polu trafienia. Przy równoczesnych trafieniach punkty otrzymuje nacierający (według tzw. konwencji). Podczas gdy osoba zostanie trafiona poza kamizelką zapala się biała lampka i za takie trafienie nie mam punktu. W przypadku gdy nacierający trafił w nieważne pole, a przeciwnik nie podjął się obrony, ale trafił w kamizelkę, to nikt nie dostaje punktu.
Ważnym polem trafienia jest korpus zawodnika (tułów).


SZABLA - waży około 500 gramów (0,5kg) i ma wymiary max 88 cm (0,88m). Jest bronią sieczno-kolną. Trafienia zadaje się poprzez cięcia oraz (rzadziej) poprzez pchnięcia. Polem trafienia w szabli jest tułów od pasa w górę, ręce oraz głowa (maska). W przypadku równoległego trafienia, punkt otrzymuje zawodnik, który wykonał uprzywilejowana akcję.
Ważnym polem trafienia jest górna część ciała (od pasa w górę, łącznie z rękami i głową).


SZPADA - waga około 750 gramów (0,75kg), max długość 110 cm (1,1m). Jest bronią kolną. Ważnym polem trafienia jest całe ciało. W przypadku równoczesnego trafienia (różnica trafień 0,25 s.) obaj zawodnicy otrzymują punkt. Trafienia zadaje się pchnięciem, umieszczając koniec broni w dowolnym miejscu na ciele przeciwnika.Ważnym polem trafienia jest całe ciało zawodnika.

Zainteresowanych historią Sekcji Szermierczej MKS PM Tarnów zapraszamy tutaj.

 

Facebook

Menu